digitaledossier

Moet ik mijn lening/hypotheek bij de Belastingdienst registreren?

De beste informatie hiervoor is te vinden op de de site van de Belastingdienst. In een aantal situaties heeft het geen zin bijvoorbeeld omdat uw lening niet in aanmerking komt voor rente-aftrek.

Per 2016 dient de “lening eigen woning” (hypotheek of lening) afgesloten na 1-1-2013 die in aanmerking moet komen voor rente-aftrek te worden opgegeven in het aangifteformulier. Eerst was hiervoor een apart on-line formulier.

U moet onder andere de volgende gegevens aan ons doorgeven:
de naam en adresgegevens van u als leningnemer
de naam en adresgegevens van de geldlener (leningverstrekker)
uw burgerservicenummer
het burgerservicenummer of Buitenlands Fiscaal identificatienummer van de leningverstrekker (TIN)
de startdatum van de lening
de hoogte van het bedrag
de looptijd in maanden
het rentepercentage
de manier van aflossen (annuïtair of lineair)

Ook wijzigingen moeten via het aanvraagformulier worden doorgegeven. Het betreft extra aflossingen, verhogingen en rentewijzigingen.

Wat gebeurt er als u de gegevens niet (op tijd) doorgeeft?
Geeft u de gegevens over (de wijziging van) uw lening niet of niet op tijd aan ons door in uw aangifte inkomstenbelasting? Dan behoort de lening in dat aangiftejaar niet (meer) bij uw eigenwoningschuld. U hebt dan geen recht op renteaftrek voor de lening.

Voorbeeld
U sluit in januari 2016 een lening af voor uw eigen woning. De gegevens van de lening vermeldt u niet in uw aangifte inkomstenbelasting 2016, maar pas in de aangifte 2017. Over het jaar 2016 hoort de lening dan niet bij uw eigenwoningschuld. U hebt over 2016 dus geen renteaftrek. Omdat u de lening wel hebt doorgeven in de aangifte 2017, behoort de lening over 2017 wel tot uw eigenwoningschuld. U hebt over 2017 wél recht op renteaftrek.

Hierbij de link naar de site van de Belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/werken_wonen/regels_voor_hypotheek_leningen_vanaf_2013/lening_eigen_woning_bij_familie_uw_bv_of_een_niet_in_nederland_gevestigde_bank

Als u een familiehypotheek of lening heeft afgesloten via Estate Hypotheek heeft in uw digitale dossier alle gegevens voor handen om het formulier in te vullen en op te sturen.

Ik ben geldgever en heb de Estate Hypotheek jaaropgave ontvangen. Hoe geef ik de lening op in mijn belastingaangifte?

De jaaropgave van de Estate Hypotheek dient u conform de begeleidende brief te verstrekken aan de geldnemer. Op basis van de gegevens kan de geldnemer, indien het geld is aangewend voor de aankoop of verbetering van de eigen woning, de rente aftrekken.

Om te voorkomen dat de geldnemer niet op tijd over de juiste gegevens kan beschikken heeft de geldnemer  op 1 februari een kopie jaaropgave ontvangen. Maar omdat alleen de geldverstrekker weet of de rente daadwerkelijk betaald is heeft de geldnemer een door u verstrekte jaaropgave nodig.

Uzelf dient de vordering op te voeren als box 3 vermogen.

Waarom wordt de jaaropgave alleen naar de geldgever gestuurd?

De geldgever heeft de rol van de bank overgenomen. Alleen de geldgever kan verklaren dat alle rente betaald is.

Ik ben het niet eens met de aangeboden rente. Wat nu?

Het is de verantwoordelijkheid van de geldgever om een passende rente aan te bieden. Het staat u natuurlijk altijd vrij om de lening af te lossen. Uw adviseur kan u adviseren over een marktconforme rente.

Wij willen tussentijds de rente aanpassen, kan dat ?

Het is niet mogelijk de rente tussentijds aan te passen, los van de afgesproken rentevastperiode. Het is noodzakelijk de oude lening in te lossen en een nieuwe te maken. Ook kunnen de geldgever en geldnemer afspreken dat er (een ander) bedrag geschonken wordt van de geldgever aan de geldnemer.

Wat is een goede rente om aan te bieden?

Het is verstandig om een rentepercentage te kiezen dat marktconform is. Op internet zijn van alle banken de gehanteerde rentepercentages te vinden.

Ik krijg de e-mail met de maandnota niet. Wat doe ik fout?

Controleer of uw e-mail adres goed in het leningregister staat. U kunt dit vinden bij persoonsgegevens. Alle verzonden brieven en nota’s worden in het leningregister opgeslagen. U kunt deze bekijken onder documenten in het leningregister. Als er een algehele aflossing is aangekondigd worden er geen nota’s meer verstuurd.

Bij wie moet ik zijn om de lening te beëindigen?

Als de lening is afgelost zal deze automatisch beëindigd worden. Bij het recht van hypotheek zal de notaris de geldgever toestemming vragen het recht van hypotheek op te heffen.

De betalingen stoppen na het opvoeren van de aflosnota. Waarom is dit zo?

Als de aflosnota wordt gemaakt, geeft de geldgever aan welk bedrag hij wenst te ontvangen om de lening te beëindigen. Dit bedrag moet alle bedragen omvatten dus ook alle rente in de toekomst.

Wat betekent de dagrente op de aflosnota?

De dagrente is de rente die u per dag betaalt vanaf de laatste betaling tot het moment dat u aflost. Deze rente is bepaald door de hoofdsom te vermenigvuldigen met rente op de lening en dit bedrag te delen door 360.

Niet het gehele bedrag is afgelost. Wat nu?

De geldgever dient in het Leningregister te noteren hoeveel is afgelost.

Er zal een herinnering worden gestuurd aan de geldnemer om het resterende bedrag alsnog over te maken. Indien dit niet mogelijk is kan er voor dit bedrag eventueel een nieuwe lening worden aangegaan.

De verkoop van mijn woning is niet doorgegaan en ik kan daarom niet aflossen. Wat moet ik nu doen?

In het Leningregster scherm “algehele aflossing” is de mogelijkheid om de aflossing te annuleren. Als er tussen het moment van de laatste maandbetaling en het annuleren van de nota een maandtermijn is vervallen, wordt de hoofdsom verhoogd met de rente. U heeft immers vanaf het moment dat u heeft aangegeven te willen aflossen geen rente meer betaald. De lening wordt vervolgens weer voortgezet.

Wij hebben aangegeven dat we extra zouden aflossen maar hadden op het laatste moment een tegenvaller en kunnen de aflossing nu niet betalen. Wat moeten we doen?

U kunt in het Leningregister de aflossing annuleren in hetzelfde scherm waar u de aflossing heeft opgevoerd. De geldgever krijgt dan een bericht dat de aflossing niet door gaat. Als de datum dat u de aflossing zou doen al verstreken is kunt u dit het beste even doorgeven aan de geldgever. Dan kan deze aangeven dat de aflossing niet ontvangen is.

De extra aflossing is niet ontvangen wat nu?

Als de extra aflossing niet of niet volledig is ontvangen kunt u aangeven welk bedrag is ontvangen. Dit kan dus ook € 0,- zijn.  Dit voert u in het Leningregister in.

De lening wordt voortgezet op basis van het werkelijk afgeloste bedrag.

Ik wil mijn Estate Hypotheek eerder aflossen. Kan dat? Hoe dan?

Ja, dat kan. In de algemene voorwaarden van een Estate Hypotheek is opgenomen dat elke lening vervroegd geheel of gedeeltelijk kan worden afgelost.

Hoe het werkt:  in het Leningregister kun je als geldnemer een aanvraag vervroegde aflossing doen. Deze gaat als e-mail naar de geldgever zodat hij weet op welke datum hij wel bedrag gaat ontvangen.

Vervolgens boek je (als geldnemer) het af te lossen bedrag op de afgesproken datum over. De geldgever dient de ontvangst van de gelden te bevestigen in het Leningregister. Als de geldgever niet het volledige bedrag of helemaa geen bedrag heeft ontvangen zal de geldgever dit invullen in zijn scherm.

Ik ben mijn password vergeten en ook mijn gebruikersnaam. Hoe kom ik het Leningregister in?

Estate Hypotheek hecht aan privacy en kent uw password niet. Als u uw gebruikersnaam voor inloggen in het Leningrgeister niet meer weet zult op zoek moeten in uw inbox van uw e-mail. In een e-mail waarin u het contract heeft ontvangen staat uw gebruikersnaam en password. Als u wel uw gebruikersnaam weet dan kunt u bij het inloggen in het leningregister een nieuw password aanvragen. dit wordt binnen 5 minuten toegezonden via e-mail.

Ik kan het Leningregister niet meer in om mijn lening te bekijken. Wat is er aan de hand?

Het kan zijn dat de geldgever de jaarlijkse administratiekosten niet heeft betaald. Als de jaarlijkse administratiekosten niet zijn betaald sluit Estate Hypotheek de toegang tot het Leningregister voor geldgever en geldnemer. Je kunt niet meer bij de gegevens totdat de betaling van  € 59,50 is ontvangen.

Wie heeft er toegang tot mijn lening? En kan mijn adviseur het zien als ik een keer te laat betaal?

Alleen uw beheerder kan bij uw gegevens. Deze kan echter niet zien of u achterstanden heeft of hoeveel u heeft afgelost. Hij kan een partij van het contract halen bij een echtscheiding of aanpassingen doen bij overlijden. Tevens ziet hij jaarlijks de jaaropgave.

Ik heb de Estate Hypotheek concept leningovereenkomst via de mail gekregen, maar wil nog wat aanpassen. Kan dat?

Ja, dat kan.  Het concept kan worden aangepast. Vul het activeringsformulier in en geef aan welke wijziging moet worden doorgevoerd. Geldgever en geldnemer ontvangen binnen 48 uur een aangepaste overeenkomst.

We hebben een Estate Hypotheek. Mijn man en ik gaan scheiden. Wat te doen?

Meldt de echtscheiding bij de gemachtigd adviseur waar u de Estate hypotheek heeft afgesloten. Dit is in de regel de notaris.
De gemachtigd adviseur zal in overleg treden met de geldgever. Totdat de geldgever er mee akkoord gaat dat één van de echtlieden wordt ontslagen blijven beiden aansprakelijk voor de gehele lening. De notaris/advisuer kan bij een akkoord een van de echtelieden uit de leningovereenkomst verwijderen en hoofdelijk ontslag verlenen.

Regel uw familiehypotheek nu →